Laat niet als dank voor het aangenaam verpozen…

Uit het verslag van de Bosploeg (18 janauri 2023)

Rob Pluntke

 

Bij aankomst viel mij op dat er diverse bananenschillen op het terrein lagen, zo vlak bij het hek; zeer waarschijnlijk afkomstig van voorbij fietsende MTB-ers, wielrenners of andere recreanten die deze schillen argeloos over het hek keilen zonder er teveel over na te denken. 

Het klokhuis van een appel is na ongeveer twee weken verteerd maar een bananenschil in ongeveer 2 jaar. Het brengt echter geen enkele schade toe aan de natuur, maar doe dit dan op een plek waar ze niet in het zicht liggen. Vroeg had de ANWB een bord waarop de bekende slogan op stond ‘Laat niet voor het aangenaam verpozen… etc’.

 

___________

Hieronder meer informatie over deze iconische campagne.

De ANWB begon al meer dan 100 jaar geleden (in 1916) met campagnes tegen zwerfvuil. 

Rijmpje
In 1928 huurde de ANWB Willy Sluiter in voor een nieuw affiche. Hij was een bekende tekenaar en schilder die vaker voor de ANWB werkte. Voor het zwerfvuilaffiche schilderde hij een jong stel, gekleed volgens de laatste mode, wandelend in een parkachtig landschap. Hun afval lag op de grond. De ANWB verspreidde in loop der jaren tienduizenden exemplaren van het affiche, met daarop het bekende rijmpje:

‘Laat niet als dank

Voor ‘t aangenaam verpoozen

Den eigenaar van ‘t bosch

De schillen en de doozen!’

Eerste regel
Het rijmpje zou decennialang op elke poster te vinden zijn die ANWB tegen zwerfafval uitbracht. Uiteindelijk was de slogan zo bekend dat op posters alleen de eerste regel van het gedicht te vinden was. Saillant detail: fabrikanten van levensmiddelen stonden in de rij om de verpakking van hun producten op de posters afgebeeld te krijgen. Ze betaalden er grif voor.

Klik op deze link voor meer informatie.

 

Geschreven door